Thanksgiving

img_3212

Ett mycket välbehövligt lov! Idag är sista dagen och oj vad kul det har varit. Jag spenderade största delen av lovet med min värdfamilj, och de börjar verkligen kännas som en andra familj. Att komma hem är typ det bästa som finns och jag känner verkligen att det är en plats där jag slappnar av. Det var underbart att få komma hem igen, till ett eget rum, eget kök och egen toalett. Vi spenderade de första dagarna tillsammans och bara njöt av ledigheten, badade i hottuben, var ute och åt och va ute på lite äventyr i townen. Detta inlägget är lite utkastigt och rörigt men jaja det får gå.

Sen var det dags för höjdpunkten, thanksgiving. Högtiden där man samlas för att äta, se på football, spela spel och tänka över hur tacksam man är för allt man har. Hur smart är inte detta? Jag menar, jag tycker vi också borde ha en högtid tillägnad åt gratitude, det är så viktigt. Jag tog verkligen tillfället i akt och skrev till alla i familjen där hemma och lät dem veta att de betyder mycket för mig. Jag är så glad att jag är så nära min familj här, för det gör verklige skillnad att kunna kalla huset här “hemma”. Klart jag saknar min riktiga familj, men istället för att de känns jobbigt långt bort känns det väl mer som en sådan priviledge att få ha något att sakna när jag ändå har en så bra familj här, if that makes any sense. Vi firade thanksgiving med släkten, och jag fick hälsa på hur mycket nya människor som helst. Alla är dock så trevliga och nyfikna så det har inte vart något problem. Min värdpappa kunde inte komma eftersom han jobbar hårda skift som kirurg, och min vädmamma lagade därför en hel till thanksgiving middag som vi åt igen på deras finaste guldbestick. Det var nästan lite läskigt att äta med en pure guldgaffel, man va liksom rädd att den skulle gå sönder på något sätt. Hela dagen spenderades alltså ätandes och pratandes.

Dagen efter var Black Friday, dagen de flesta sane adults avskyr. Men jag och min värdsyster som båda är shopping galna fick tillslut min värdmamma att köra oss och en kompis till den stora shoppingmallen här, Westfarms. Vi åkte dit kl 8 på morgonen och lämnade kl 4 på eftermiddagen. Det var helt galet med folk och köer och verkligen kaos. Men det stoppade oss inte! Bakluckan gick knappt att stänga…img_3162

Samma dag åkte jag till en annan kompis beach house i Rhode Island, the state som gränsar till CT mot havet, dit jag hade blivit inbjuden. Rhode Island var hur fint som helst, husen var så snyggt byggda, stora villor vid havet. Hela familjen var där och jag fick hälsa på hur många som helst igen, och dessutom äta min tredje thanksgiving middag, klagar inte! Vistelsen i RI var något jag inte kommer glömma. Vi var ute med deras båt, va och åt i de idylliska townerna, tog strandpromenader, kollade in deras yacht club, träffade nya kompisar och körde förbi Taylor Swifts hus som var en tio minuter bort. En liten svensk som jag blir ju helt starstruck av det, bara hela upplevelsen av att vara i en town full av mansions olikt något man sett tidigare.

Jag är så tacksam för allt jag får vara med om och alla människor jag får träffa. Jag känner verkligen att thanksgiving lovet var välbehövligt, och innebar också många diskussioner om vad man är tacksam för och vad man tar för givet. I kombination med att träffa alla dessa nya nyfikna människor som vill veta allt om Sverige och min kultur får man verkligen en ny uppskattning för det man har och det man har fått uppleva.Jag är tacksam för att jag är här nu och för att jag kommer ha historier att berätta och är med om så mycket jag aldrig kommer glömma. Jag saknar Sverige och mina svenskar hur mycket som helst och är så tacksam för det jag har där hemma och här. Jag är tacksam över att ha något att sakna. Hur sorgligt vore det om jag inte gjorde det?

Leave a Reply

